Hatha Yoga

Hatha yoga is waarschijnlijk de meest beoefende yoga-stijl ter wereld. Het is de oudste, traditionele vorm van yoga waar vanuit andere yogastijlen zijn ontstaan. 

Naast dat hatha yoga bevorderlijk is voor de opbouw van spierkracht, heeft het ook een gunstig effect op je organen en word je er een stuk soepeler door. Hatha betekent letterlijk standvastig of krachtig. Het is dus een krachtige, standvastige beoefening van yoga. Als je standvastig een houding aanhoudt, bouw je wilskracht op en overwin je angsten en andere mentale belemmeringen. Je houdt koppig je doel voor ogen. Zo zuiver je je lichaam en krijg je controle over je geest. 

Door de afwisseling van in- en ontspannende houdingen, die asana’s worden genoemd, ontwikkel je je coördinatie, ademhaling, concentratie en balans. In mijn Hatha lessen, liggen, staan, of zitten we meestal 30 seconden tot 1 minuut in een houding. In vergelijking met mijn yin lessen, ligt het tempo van de les dus een stuk hoger.

Ook wordt de omschrijving van Ha & Tha gegeven als zon (Ha) & maan (Tha). Deze vertaling verwijst niet letterlijk naar de zon en de maan, maar naar de energiekanalen in ons lichaam. Ha is de zon en staat voor het mannelijke, actieve energiekanaal Pingala (Yang). Tha is de maan en staat voor het vrouwelijke, kalme energiekanaal Ida (Yin). Door het beoefenen van Hatha Yoga worden beide energiekanalen aangesproken en kom je in balans

Serve - Love - Give - Purify - Meditate – Realise

Hatha yoga volgens de traditie van Sivananda 

Mijn yogalessen worden gegeven volgens de traditie van Swami Sivananda (1887 – 1963), één van de grootste meesters van India. Deze vorm van yoga wordt gekenmerkt door de afwisseling tussen inspanning en ontspanning binnen de les. De yogareeks is zo opgebouwd dat alle chakra’s en daarbij horende klieren behandeld worden, van boven naar beneden – van kruin tot wortel.

Hatha yoga is toegankelijk voor iedereen, ik raad het vooral aan als je:

Scroll naar boven